Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μεθοδολογία Έρευνας & Δεοντολογία

(BDT273) -  ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΙΟΝΤΟΡΟΥ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΓΕΡΟΝΤΗ, Ν. ΡΑΧΑΝΙΩΤΗΣ, Π. ΕΙΡΗΝΑΚΗΣ, Δ. ΣΙΔΗΡΑΣ, Κ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, Ι. ΓΙΑΝΝΑΤΣΗΣ

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να κατανοήσουν τις βασικές αρχές της ερευνητικής μεθοδολογίας και να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για το σχεδιασμό και την εκπόνηση μικρής κλίμακας επιστημονικών έργων. Το μάθημα εστιάζει στις τεχνικές συγγραφής, στη χρήση σύγχρονων εργαλείων αναζήτησης, επεξεργασίας και παρουσίασης δεδομένων, καθώς και στη σωστή τεκμηρίωση και παραπομπή βιβλιογραφικών πηγών. Μέσα από πρακτικά παραδείγματα, μελέτες περίπτωσης και υποστηρικτικό οπτικοακουστικό υλικό, οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με τη γλώσσα της επιστήμης ως εργαλείο επικοινωνίας, τη διαμόρφωση ερευνητικού προβλήματος και υποθέσεων, την αξιολόγηση πηγών, καθώς και τη συγγραφή και παρουσίαση επιστημονικών και τεχνικών κειμένων.

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν την οργάνωση και τη συνεργασία σε ομαδικό πλαίσιο, αλλά και στην καλλιέργεια δεοντολογικής συνείδησης, μέσω της τήρησης των αρχών ακαδημαϊκής ηθικής, της αποφυγής λογοκλοπής και της υπεύθυνης διαχείρισης της επιστημονικής πληροφορίας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020

  • Διδάσκοντες

    Καθ. Χ. Σιοντόρου, Α. Γεροντή (ΕΔΙΠ)

    Καθ. Δ. Σιδηράς

    Καθ.. Κ. Κωστόπουλος

    Αναπλ. Καθ. Ν. Ραχανιώτης

    Αναπλ. Καθ. Π. Ειρηνάκης

    Αναπλ. Καθ. Ι. Γιαννατσης

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

    • Κατανοούν τις βασικές αρχές της ερευνητικής μεθοδολογίας.
    • Σχεδιάζουν και οργανώνουν μικρής κλίμακας επιστημονικές εργασίες (μελέτες, ανασκοπήσεις, τεχνικά κείμενα κ.λπ.).
    • Χειρίζονται αποτελεσματικά εργαλεία ΤΠΕ για την αναζήτηση, επεξεργασία, παρουσίαση και τεκμηρίωση επιστημονικών δεδομένων.
    • Αξιολογούν και χρησιμοποιούν με κριτικό τρόπο τις βιβλιογραφικές πηγές και τις πληροφορίες.
    • Διαμορφώνουν ερευνητικά ερωτήματα και οργανώνουν τη θεματολογία τους σε επιμέρους ενότητες και παραμέτρους.
    • Συντάσσουν επιστημονικά τεκμηριωμένα κείμενα, ακολουθώντας τις απαιτήσεις δομής, γλώσσας και βιβλιογραφικής αναφοράς.
    • Παρουσιάζουν προφορικά επιστημονικά ή τεχνικά έργα με σαφήνεια και συνέπεια.
    • Συμμετέχουν ενεργά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ομαδικών εργασιών, αναλαμβάνοντας ρόλους και τηρώντας χρονοδιαγράμματα.
    • ·        Εφαρμόζουν με συνέπεια τις αρχές της ερευνητικής δεοντολογίας και της ακαδημαϊκής ηθικής, αποφεύγοντας φαινόμενα λογοκλοπής και αναξιόπιστης τεκμηρίωσης. 
    • Αναγνωρίζουν τη συμβολή της επιστημονικής εργασίας στην παραγωγή και διάδοση της γνώσης.

     

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα καλύπτει τις ακόλουθες ενότητες:

    • Αρχές επιστημονικού κειμένου: δομή, θεματικό πλαίσιο, τεκμηρίωση, συμπερασματολογία.
    • Αναζήτηση δεδομένων/γνώσεων/πληροφοριών: μηχανές αναζήτησης, τρόποι αναζήτησης, οργάνωση και αξιολόγηση δεδομένων.
    • Κριτική ανάλυση επιστημονικών μελετών.
    • Κανόνες συγγραφής: στυλ γραφής, μέγεθος κειμένου, σημαντικοί κανόνες γραμματικής, εικόνες, γραφήματα και πίνακες.
    • Θέματα λογοκλοπής: νομικό πλαίσιο, ακαδημαϊκή δεοντολογία, τύποι λογοκλοπής, μέθοδοι αποφυγής.
    • Σύνθεση επιστημονικού κειμένου.
    • Διαμόρφωση του προβλήματος προς διερεύνηση και των υποθέσεων σχετικά με τους πιθανούς αιτιολογικούς παράγοντες που συμβάλουν στο πρόβλημα, αποσύνθεση του προβλήματος σε θεματικές υπο-ενότητες και παραμέτρους, προσδιορισμός των ορίων μελέτης του προβλήματος και του πλαισίου προσέγγισης των θεματικών υπο-ενοτήτων και παραμέτρων του προβλήματος.
    • Τεχνικές προφορικής παρουσίασης/ανάπτυξης: σκοπός των παρουσιάσεων, τεχνικές προετοιμασίας, καθορισμός του περιεχομένου και του μηνύματος της παρουσίασης ανάλογα με το κοινό στο οποίο απευθύνεται, στυλ παρουσίασης, τεχνικές δυναμικής παρουσίασης, λάθη, παραλείψεις και μέθοδοι αποφυγής τους, οπτικοακουστικές τεχνικές.
    • Ομαδικές εργασίες: οργάνωση, συντονισμός και διεκπεραίωση (σχεδιασμός ενοτήτων, ανάθεση ρόλων, χρονοδιαγράμματα, ομογενοποίηση ενοτήτων, παρουσίαση).
    • Ειδικά θέματα μελετών περιβαλλοντικής διαχείρισης.
    • Ειδικά θέματα μελετών διαχείρισης φυσικών πόρων
    • Ειδικά θέματα στατιστικών μελετών και εφαρμογών.
    • Ειδικά θέματα αναλυτικών μεθόδων στη βιομηχανία.
    • Ειδικά θέματα εταιρικής στρατηγικής και διοίκησης

    Οι φοιτητές/τριες θα εκπονήσουν ομαδική εργασία.

    Επιπλέον, στο eclass αναρτώνται σε ηλεκτρονική μορφή άρθρα, οπτικοακουστικό υλικό διαλέξεων, διαδικτυακές διευθύνσεις, χρήσιμες πληροφορίες, μελέτες περίπτωσης και ασκήσεις για την εξάσκηση των φοιτητών/τριών.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Διδασκαλία: Διαλέξεις με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα, υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eclass, χρήση λογισμικού ανοικτής πρόσβασης. Θα χρησιμοποιηθεί συνδυασμός διδακτικών και μαθησιακών μεθόδων με στόχο την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών και την πρακτική εφαρμογή των υπό εξέταση θεματικών ενοτήτων: διαλέξεις με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, ανάλυση και συζήτηση επιστημονικών κειμένων και βιωματικές (ομαδικές) ασκήσεις. 

    Επικοινωνία με τους φοιτητές: πρόσωπο με πρόσωπο σε ώρες γραφείου, email, πλατφόρμα eclass

    Δραστηριότητα

    Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

    Σεμινάρια

    13

    Workshop

    26

    Αυτοτελής μελέτη του υλικού διαλέξεων και των ασκήσεων

    8

    Εκπόνηση εργασίας

    15

    Συμβουλευτική υποστήριξη

    0,5

    Σύνολο Μαθήματος

    62,5

     

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Η ύλη του μαθήματος αναρτάται στο eclass κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Ο τελικός βαθμός του μαθήματος διαμορφώνεται ως εξής:

    • Κατά 30% από τη συμμετοχή των φοιτητών/τριών στις δραστηριότητες του μαθήματος.
    • Κατά 70% από την εκπόνηση και παρoυσίαση ομαδικής εργασίας (κατ’εξαίρεση ατομικής).

    Σε περίπτωση αποτυχίας, στην επαναληπτική εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου, η βαθμολογία του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 100% από την εκπόνηση και παρουσίαση ατομικής εργασίας.  

    Σημειώνεται ότι η βαθμολογία του μαθήματος δεν συνυπολογίζεται για το βαθμό πτυχίου. Οι φοιτητές/τριες εξετάζονται με βαθμό απαλλαγής (pass/fail).

    Τα θέματα των εργασιών και τα κριτήρια αξιολόγησης αναρτώνται στο eclass στην αρχή του εξαμήνου. Οι ομάδες αποτελούνται από 3-5 φοιτητές. Κάθε εργασία απαιτεί διερεύνηση και μελέτη σύγχρονης και αξιόπιστης βιβλιογραφίας, συγγραφή κειμένου 3000-5000 λέξεων (συνολικά) και παρουσίαση διάρκειας 15 λεπτών.

    Οι φοιτητές/τριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην γραφή και στην ανάγνωση (όπως αυτές πιστοποιούνται και χαρακτηρίζονται από αρμόδιο φορέα) εξετάζονται βάσει της προβλεπόμενης από το Τμήμα διαδικασίας.

    Κριτήρια αξιολόγησης: Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά κατά τη διάρκεια του πρώτου μαθήματος και είναι σαφώς διατυπωμένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος και στο e-class. Οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να λάβουν εξηγήσεις σχετικά με τη βαθμολογία την οποία έλαβαν.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    -Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

    • Βιβλίο [68391268]: Ε. Ευδωρίδου, Θ. Καρακασίδης, Ακαδημαϊκή Γραφή, 3η Έκδοση, Εκδόσεις Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2017, ISBN: 978-960-418-560-3
    • Βιβλίο [68369809]: Ι. Μάντζαρης, Επιστημονική Έρευνα, 2η Έκδοση, Εκδόσεις ΜΑΡΙΑ ΚΑΠΟΥΡΤΖΟΥΔΗ, 2017, ISBN: 978-618-83394-2-2

     -Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

    • Journal of Knowledge Management
    • Research Policy
    • Journal of Envirnmental Management
    • The International Journal of Technology, Knowledge and Societe

    -Σημειώσεις Διδασκόντων

    -Υλικό εξάσκησης