Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μεταπτυχιακό Μάθημα Ευρωπαϊκές Πολιτικές για την Εκπαίδευση, Κατάρτιση, Νεολαία και Αθλητισμό

(DES293) -  ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΣΔΕΡΑΚΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΟΝΤΟΓΟΥΛΙΔΟΥ

Περιγραφή Μαθήματος

Διδάσκoυσες:

Δρ. Φωτεινή Ασδεράκη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Διεθνών κι Ευρωπαϊκών Σπουδών,  Πανεπιστημίου Πειραιώς

Δ/ντρια Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Έρευνας, Ανάπτυξης και Διαπανεπιστημιακής Συνεργασίας (ERDIC)

Jean Monnet Chair on European Union’s Education, Training, Research and Innovation Policies, http://edutrip.eu/en/

Chair of the European Security and Defence College Doctoral School on CSDP/European External Action Service (2019-2021)

Co-director of the Regional Jean Monnet Centre of Excellence EXCELEM

Ώρες Γραφείου: Διαδικτυακά κατόπιν συνεννοήσεως 

Γραφείο 304, Γρ. Λαμπράκη 126 3ος όροφος

Τηλ: 2104142652

Email: asderaki@unipi.gr

 

Δρ. Χριστίνα Κοντογουλίδου, Μέλος ΕΕΔΙΠ, Υπεύθυνη Γραφείου Διεθνών και Δημοσίων Σχέσεων, Πανεπιστημίου Πειραιώς,

Ώρες Γραφείου: Διαδικτυακά κατόπιν συνεννοήσεως 

Γραφείο 430, Κεντρικό Κτίριο

Email: ckonto@unipi.gr

Περιγραφή

Στο μάθημα εξετάζονται οι Ευρωπαϊκές πολιτικές για την Εκπαίδευση, την Κατάρτιση τη Νεολαία και τον Αθλητισμό καθώς και ο προσφάτως εξαγγελθείς Ευρωπαϊκός Χώρος Εκπαίδευσης. Οι φοιτήτριες/τές μελετούν τη διαμόρφωση αυτών των πολιτικών, το θεσμικό πλαίσιο καθώς και τα ευρωπαϊκά εργαλεία για την ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών. Έμφαση δίνεται σε δύο νέους τομείς, αυτούς της νεολαίας και του αθλητισμού καθώς επίσης και με τις χρηματοδοτικές ευκαιρίες που υπάρχουν σε ευρωπαϊκό επίπεδο για έργα στους τομείς αυτούς. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν επίσης με τις διάφορες ιστοσελίδες της ΕΕ για τις πολιτικές αυτές τη διεθνοποίηση των σπουδών και την αναζήτηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη συγγραφή κειμένων πολιτικής σχετικών με τα αντικείμενα του μαθήματος.

Μαθησιακοί στόχοι και αποτελέσματα

Οι φοιτητές με την ολοκλήρωση του μαθήματος:

  • Θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με το ευρύτερο Ευρωπαϊκό πλαίσιο μέσα στο οποίο αναδύονται, διαμορφώνονται και εξελίσσονται οι πολιτικές της Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Νεολαίας και Αθλητισμού
  • θα εξοικειωθούν με τη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών πολιτικών για την Εκπαίδευση, την Κατάρτιση, τον Αθλητισμό και τη Νεολαία παράλληλα με την πορεία της ευρωπαϊκής ενοποίησης.
  • θα κατανοήσουν, το ρόλο των κύριων δρώντων, κυβερνήσεων θεσμικών οργάνων, ομάδων συμφερόντων και δικτύων
  • θα ενημερωθούν για τα ευρωπαϊκά εργαλεία, προγράμματα και δράσεις
  • θα μάθουν να ερευνούν σε πρωτογενείς, δευτερογενείς και διαδυκτιακές πηγές, να παρακολουθούν τις εξελίξεις, να εκφέρουν αξιολογικές κρίσεις και να γράφουν μία ερευνητική εργασία. 
  • Αξιολόγηση

    Η αξιολόγηση στο πλαίσιο του μαθήματος βασίζεται σε  γραπτή εργασία, με τη μορφή Ενημερωτικού Κειμένου Πολιτικής (Policy brief ) με θέμα που καθορίζεται από κοινού με τη διδάσκουσα. Η εργασία πρέπει να έχει έκταση  έως 1500-1800 λέξεις και δομή η οποία θα παρουσιαστεί και συζητηθεί κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

    Περιεχόμενα/ Θεματικές ενότητες

    Κατωτέρω περιγράφονται αναλυτικά οι θεματικές ενότητες διδασκαλίας

    Το Ευρωπαϊκό πλαίσιο. Η εξέλιξη της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης και η ιδιόμορφη φύση της ΕΕ.  Ο κύκλος και οι κύριοι δρώντες στην ανάδυση, διαμόρφωση κι εξέλιξη των πολιτικών. 

    Ενδεικτική λίστα για μελέτη

    Nugent, Neill (2012),  Πολιτική και διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση : Ιστορία, θεσμοί, πολιτικές, επιμέλεια Μαρία Μενδρινού, Αθήνα : Σαββάλας, Μέρος I - IV .

    Ασδεράκη, Φ. (2014), «Οι θεσμικές αλλαγές μετά τη Συνθήκη της Λισαβόνας και ο Ρόλος  των Εθνικών Κοινοβουλίων». Κείμενο εργασίας, ΚΕΜΕΑ.

    Ασδεράκη, Φ. (2019), «Η Ευρώπη της Γνώσης και η Γνώση για την Ευρώπη» στο Ασδεράκη, Φ. (επιμ.), Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου “Μελετώντας, Διδάσκοντας, Μαθαίνοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση”, 1-3 Σεπτεμβρίου, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Αθήνα: Ι. Σιδέρης

    Ευρωπαϊκές Πολιτικές για την Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Θεσμικό Πλαίσιο και Διακυβέρνηση. Οι Στρατηγικές και οι Προτεραιότητες της ΕΕ και η σύνδεσή τους με τις πολιτικές 

    Ενδεικτική λίστα για μελέτη

    Μπουτσιούκη Σοφία (2018), Ευρωπαϊκή πολιτική στην εκπαίδευση, εκδ. Σταμούλης Αντ

    Παπαδάκης, Ν. (2018) Η Ανέκκλητη Ειμαρμένη, Αθήνα, εκδ. Σιδέρης.

    Ασδεράκη, Φ. (2016), Ευρωπαϊκές Πολιτικές για τη Γνώση: Εκπαίδευση, Κατάρτιση, Έρευνα και Καινοτομία στο Ν. Μαραβέγιας, (επιμ) Ευρωπαϊκή ένωση – Δημιουργία, εξέλιξη, προοπτικές  εκδ. Κριτική σσ 485-518.

    Ασδεράκη, Φ. (2008), Ευρώπη και Παιδεία. Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης, Σιδέρης, Κεφ 2.

    Συνθήκη της Λισσαβόνας

    https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/oj_c_2016_202_full_el_txt.pdf

    http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/index_el.htm

       

    Ο Ευρωπαϊκός Εκπαιδευτικός/οί Χώρος/οι. Διακυβέρνηση, δρώντες, τρόποι λήψης αποφάσεων και αποτελεσματικότητα

    Ασδεράκη, Φ. (2017), «Η Ευρώπη της Γνώσης», Διεθνής κι Ευρωπαϊκή Πολιτική, Τετραμηνιαία Πολιτική και Οικονομική Επιθεώρηση, Αφιέρωμα στα 60 χρόνια της ΕΕ από τη «Διεθνή και Ευρωπαϊκή Πολιτική», Ειδικό τεύχος, Μάρτιος-Ιούνιος 2017, εκδ. Παπαζήση

     

    Ο ρόλος των θεσμικών οργάνων στις εκπαιδευτικές πολιτικές. 

     Προσκεκλημένος ομιλητής εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

     

    Χρήσιμοι ιστότοποι

  • https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/about-education-and-training-in-the-eu_en

    https://ec.europa.eu/education/resources-and-tools/document-library_en

    https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/139/education-and-vocational-training

    https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/section/200/culture-education-and-sport

    https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/european-education-area_el

  • Ευρωπαϊκές Πολιτικές για τη Νεολαία και τον Αθλητισμό. Προγράμματα για τη Νεολαία και τον Αθλητισμό 

        Χρήσιμοι ιστότοποι

        https://ec.europa.eu/sport/policy_en

        https://ec.europa.eu/youth/policy/youth-strategy_en

     

    Αξιολόγηση

    Συγγραφή και Παρουσίαση ενός policy brief σχετικού με τις πολιτικές του μαθήματος (1500-1800 λέξεις) που θα αντιστοιχεί στο 70% της βαθμολογίας

  • Ερωτησεις πολλαπλών επιλογών 30% της βαθμολογίας

     

    Αξιοποίηση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών

    Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών θα αξιοποιηθούν ως ακολούθως:

    • Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων θα προβάλλεται οπτικοακουστικό υλικό.
    • Διδακτικό υλικό θα είναι διαθέσιμο μέσω του διαδικτύου στην πλατφόρμα του ERDIC.

     

    Πρόσκληση ομιλητών και συμμετοχή σε εκδηλώσεις του Τμήματος

    Είναι δυνατόν να προσκαλούνται επισκέπτες καθηγητές και ειδικοί στο πλαίσιο των θεματικών του μαθήματος. Οι φοιτήτριες/τές μπορούν να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις που διοργανώνει το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών με προσκεκλημένους ομιλητές, μετά από απόφαση των οργάνων του τμήματος.

     

    Ενδεικτικά επιστημονικά περιοδικά

    European Journal of Education

    European Educational Research Journal

    European Journal of Higher Education

    Journal of the European Higher Education Area

     

     

Ημερομηνία δημιουργίας

Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021