Παρουσίαση/Προβολή
Οι Διεθνείς Σχέσεις στον Ψυχρό Πόλεμο
(EBI195) - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΜΠΟΤΣΙΟΥ
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα εξετάζει την ανάπτυξη των διεθνών σχέσεων από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου έως τον τερματισμό του ψυχρού πολέμου (1945-1991). Ειδικότερα, μελετάται σε πρώτο επίπεδο η αντιπαράθεση ΗΠΑ-ΕΣΣΔ στο πλαίσιο του διπολισμού και οι επιπτώσεις της τόσο στην σφαίρα της διεθνούς σταθερότητας όσο και των διεθνών κρίσεων που τη διατάρασσαν μέσα στα πλαίσια ελιγμών που είχε κάθε Υπερδύναμη. Οι επιλογές και οι πολιτικές τους εξετάζονται από την σκοπιά της πυρηνικής στρατηγικής αλλά και του συνολικού ανταγωνισμού τους (οικονομικού, ιδεολογικού τεχνολογικού, επιστημονικού κ.λπ.), Παράλληλα, αναλύονται οι διεθνείς σχέσεις που διαμορφώθηκαν σε επιμέρους πεδία είτε παράλληλα είτε υπό την αιγίδα των Υπερδυνάμεων όπως η αποαποικιοποίηση και η διαμόρφωση του Τρίτου Κόσμου, το Κίνημα των Αδεσμεύτων, η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, η αραβο-ισραηλινή διαμάχη, η σινο-σοβιετική ρήξη και η προσέγγιση της Κίνας με την Δύση, η διεθνής ύφεση και περιφερειακές εκφράσεις της (π.χ. οστπολιτίκ). Το μάθημα αναδεικνύει την στενή σύνδεση της σημερινής διεθνούς πολιτικής ως μέρος του μεταπολεμικού κόσμου με πρώτο στάδιο διαμόρφωσης τον ψυχρό πόλεμο. Ο ψυχρός πόλεμος εξετάζεται σαν ένα σύστημα διεθνών σχέσεων με την δική του ιστορικότητα αλλά και συνεχιζόμενη επιρροή, παρά τη λήξη του, στη δομή των σημερινών δομών συστήματος διεθνούς αναρχίας. Επιμέρους καίρια γεγονότα (π.χ κρίση του Σουέζ, κρίση της Κούβας, πόλεμος Αλγερίας, Μάης του 1968, διευρύνσεις της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, επανένωση Γερμανίας κ.ά.) αναλύονται αφενός ως παρακολούθημα του διπολισμού αφετέρου ως έκφραση τοπικών μετασχηματισμών.
Σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τη μελέτη των διεθνών σχέσεων στην πιο πρόσφατη ιστορική περίοδο με τρόπο συμπληρωματικό με τις στρατηγικές σπουδές. Αποσκοπεί να συμβάλει στην κατανόηση όχι απλώς των ιστορικών γεγονότων αυτών καθ’ αυτών, αλλά πολύ περισσότερο των αιτιών που τα προκάλεσαν, του τρόπου με τον οποίο συνδέονται μεταξύ τους καθώς και των ευρύτερων προεκτάσεών τους.
Οι φοιτητές εκπαιδεύονται να συνδέουν την ιστορία με τις σύγχρονες εξελίξεις, ώστε να παράγουν μεστές και τεκμηριωμένες αναλύσεις διεθνών σχέσεων. Η χρήση διεθνούς βιβλιογραφίας και διαλογικής συζήτησης για την σχέση ιστορίας, διεθνών σχέσεων και στρατηγικών σπουδών καλλιεργούν την ικανότητά τους να συνομιλούν με εκπροσώπους των πολιτικών, κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σύγχρονα μεθοδολογικά, βιβλιογραφικά και ερευνητικά εργαλεία και να συνδέουν συγκριτικά το ελληνικό παράδειγμα σε διαφόρους τομείς (θεσμούς και πολιτικό σύστημα, οικονομική ανάπτυξη, κοινωνικές δομές, πολιτική κουλτούρα, πολιτισμό) με την εμπειρία άλλων λαών εντός και εκτός Ευρώπης.
-Βαθμολόγηση:
Οι φοιτητές-τριες βαθμολογούνται με βάση:
Α) την επίδοσή τους στην ενδιάμεση γραπτή εξέταση (πρόοδο), η οποία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (7-8η εβδομάδα) στην ύλη που έχει διδαχθεί μέχρι τότε. Ο βαθμός της ενδιάμεσης εξέτασης αποτελεί το 20% του τελικού συνολικού βαθμού κάθε φοιτητή/φοιτήτριας.
Β) την τελική γραπτή εξέταση στο μάθημα που περιλαμβάνει το σύνολο της ύλης που έχει οριστεί από την αρχή του εξαμήνου. Ο βαθμός της τελικής εξέτασης αποτελεί το 80% του τελικού βαθμού κάθε φοιτητή/φοιτήτριας.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Course description
The course examines the evolution of international relations from the end of the Second World War until the end of the Cold War(1945-1991). Specifically, at the first level it is studied the confrontation between the U.S.A and U.S.S.R in the framework of the bipolarity and its effects on the sphere of international stability and, also, in the international crises that disturbed the latter through the frames of maneuvers that each Superpower had. Their options and politics are being examined in the context of nuclear strategy as well as their overall rivalry (economic, ideological-technological, scientific, etc.). In parallel, it analyzes the international relations that formed in distributive fields either parallel or under the protection of the superpowers, such as decolonization and the formation of the Third World, the Non-aligned Movement, the European integration, the Arab-Israeli conflict, the Sino-Soviet disruption and China’s approach with the West, the international recession and its regional expressions (e.g. Ostpolitik). The course highlights the close connection of the present international politics, as a part of the postwar world, with the Cold War as the first phase of the formation. The Cold War is studied as a system of international relations with its historicity but also its lasting impact on the formation of the current structures of the international anarchy system, despite its end. Specific significant events (e.g. the Suez crisis, the Cuban crisis, the war in Algeria, the May 1968, European Community enlargements, and German unification) are being analyzed first as a consequence of bipolarity, and second as an expression of local transformations.
The purpose of the course is to familiarize the students with the study of international relations into the recent historical period in a supplementary manner with strategic studies. It aims to contribute to the understanding not only of the historical events per se, but also of the causes that provoke them, the way they are connected to each other and, also, their wide-reaching implications.
Students learn how to connect history with recent developments, and produce whole and factual analyses of international relations. Using an international bibliography and reasonable conversation to connect history, international relations, and strategic studies cultivates their ability to converse with representatives of political, social, and humanistic studies from Greece and abroad. They gain knowledge on how to use modern methodology, bibliographies, and research tools, and compare the Greek situation in various sectors (institutions and political systems, economic growth, social structures, political culture, civilization) with the experience of other people inside and outside Europe.
Rating:
Students are graded through:
Α) their performance in the intermediate written examination (progress), that takes place during the semester in the course material which has been taught up to the previous lecture of the exam. There will be multiple-choice questions and True/False questions in an online examination in eclass. The grade of the intermediate examination is 20% of the final grade of each student.
Β) the final written exam of the course that includes the whole of the course material, and has been defined since the beginning of the semester. This final examination is conducted in person(on-site) and contains multiple-choice questions, True/False options and analysis questions. The grade of the final exam constitutes 80% of the final grade of each student.
For example, the gain of the grade 8 in the intermediate examination, multiplied by 0,2 (20%), gives a subtotal of 1,6. The gain of the grade 9 in the final exam multiplied by 0,8 (80%) gives a subtotal of 7,6. Final grade 1,6+7,6= 9,2 > final grade = 9.
Students who will not take part in the intermediate examination will have a grade «ceiling» of 8, if they write excellently in the final exam (10x0,8 = 8).
The grade of the intermediate examination is only counted for the exams of June and September of this year. When the course will be taught in the next year, the process will start from the beginning
-Students may be examined orally, if they prove legally that they need such an examination.
Γ) In the course, there is the opportunity to write a research paper of 4,000 words, including the bibliography, that is counted in 50% of the final grade. The research paper is not exempted from the examination process and the remaining 50% comes from the performance in the final exam. The research paper is considered complete when an oral presentation has also been made, otherwise it is not counted.
Students who will write and present their paper orally are exempt from the «progress» and cannot be counted in both processes.
The topics of the papers are given in a separate document and can be enriched with suggestions from the students.
Exam syllabus
1st option
John Lamberton Harper, Ο ψυχρός πόλεμος (trans.The Cold War), Athens, Gutenberg, 2021
Eudoxus Code:102074920
2st option
John Lewis Gaddis, Ο ψυχρός πόλεμος (trans.The Cold War), Athens, Papadopoulos Publishers, 2018
Eudoxus Code: 86194532
* Regardless of the textbook that each student chooses, the course lectures that are posted on eclass are also exam material.
In addition, it is offered supplementary teaching material (maps, historical courses, etc.)
** For the exact syllabus for the «progress» and the και την «final exams» see in the Documents of eclass the «Course Syllabus» option.
INDICATIVE LECTURE PROGRAMME
|
WEEK |
SUBJECT |
|
1 |
Introduction From the Second World War to the Cold War: ideology, politics, post-war plans |
|
2 |
The Cold War in Europe |
|
3 |
Schools of theories on the Cold War and the nuclear strategy of adversaries |
|
4 |
Cold War and european integration |
|
5 |
Decolonization, the emergence of Third World and the UN |
|
6 |
From the Cuban crisis to the international recession |
|
7 |
Vietnam War, Middle East and Ostpolitik: parallel lives? |
|
|
|
|
8 |
Ideological challenges for the Superpowers |
|
9 |
The “second” Cold War Intermediate examination (progress) |
|
10 |
The end of the Cold War |
|
11 |
Geopolitical restructuring: Europe after the Cold War |
|
12 |
Geopolitical restructuring: The world after the Cold War |
|
13 |
The Cold War: a revisit Summary |
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα