Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ

(OEP173) -  Prof. Yannis A. Pollalis

Περιγραφή Μαθήματος

Μάρκετινγκ είναι η επιχειρησιακή και κοινωνική διαδικασία η οποία προσδιορίζει τις ανάγκες και επιθυμίες του καταναλωτή, και καθορίζει σε ποιές αγορές μπορεί μια επιχείρηση να ανταγωνισθεί με επιτυχία έτσι ώστε να σχεδιάσει τα κατάλληλα προϊόντα, υπηρεσίες και προγράμματα για να ‘‘εξυπηρετήσει’’ αυτές τις ανάγκες και επιθυμίες.

Το Μάρκετινγκ είναι όμως κάτι παραπάνω απο μια απλή κοινωνική διαδικασία: είναι περισσότερο η φιλοσοφία που καθοδηγεί μια επιχείρηση για να μπορέσει να επιτύχει τους προγραμματισμένους στόχους της. Πρωταρχικός σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές αρχές, έννοιες και πρακτικές του καταναλωτικού, βιομηχανικού και τραπεζικού Μάρκετινγκ. Πρόσθετες επιδιώξεις αποτελούν: η κατανόηση του στρατηγικού ρόλου των αποφάσεων Μάρκετινγκ για την κοινωνία, οικονομία και τις επιχειρήσεις, η κατανόηση της ‘‘γλώσσας του Μάρκετινγκ’’ που χρησιμοποιείται απο τους marketers, οι σχέσεις του Μάρκετινγκ με τις άλλες λειτουργίες μιας επιχείρησης, ο ρόλος και οι στρατηγικές της διαφήμισης, ο ρόλος του e-Μάρκετινγκ στη Νέα Οικονομία, κ.ά.

Το μάθημα στηρίζεται στην άμεση συμμετοχή των φοιτητών και κατά την διάρκεια του μαθήματος θα αναλυθούν/αναπτυχθούν Case Studies πραγματικών περιπτώσεων Ελληνικών & Διεθνών εταιριών καθώς και θα προσκληθεί ένας σημαντικός αριθμός στελεχών Marketing Ελληνικών επιχειρήσεων. Σκοπός των παραπάνω είναι, αφ’ενός η σύνδεση (και συνεπώς εμπέδωση) της θεωρητικής μάθησης του Marketing με το πραγματικό ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, και αφετέρου, η ανάπτυξη των αναλυτικών, συνθετικών και κριτικών ικανοτήτων των φοιτητών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2012

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Μάρκετινγκ είναι η επιχειρησιακή και κοινωνική διαδικασία η οποία προσδιορίζει τις ανάγκες και επιθυμίες του καταναλωτή, και καθορίζει σε ποιές αγορές μπορεί μια επιχείρηση να ανταγωνισθεί με επιτυχία έτσι ώστε να σχεδιάσει τα κατάλληλα προϊόντα, υπηρεσίες και προγράμματα για να ‘‘εξυπηρετήσει’’ αυτές τις ανάγκες και επιθυμίες.

    Το Μάρκετινγκ είναι όμως κάτι παραπάνω απο μια απλή κοινωνική διαδικασία: είναι περισσότερο η φιλοσοφία που καθοδηγεί μια επιχείρηση για να μπορέσει να επιτύχει τους προγραμματισμένους στόχους της. Πρωταρχικός σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές αρχές, έννοιες και πρακτικές του καταναλωτικού, βιομηχανικού και τραπεζικού Μάρκετινγκ. Πρόσθετες επιδιώξεις αποτελούν: η κατανόηση του στρατηγικού ρόλου των αποφάσεων Μάρκετινγκ για την κοινωνία, οικονομία και τις επιχειρήσεις, η κατανόηση της ‘‘γλώσσας του Μάρκετινγκ’’ που χρησιμοποιείται απο τους marketers, οι σχέσεις του Μάρκετινγκ με τις άλλες λειτουργίες μιας επιχείρησης, ο ρόλος και οι στρατηγικές της διαφήμισης, ο ρόλος του e-Μάρκετινγκ στη Νέα Οικονομία, κ.ά.

    Το μάθημα στηρίζεται στην άμεση συμμετοχή των φοιτητών και κατά την διάρκεια του μαθήματος θα αναλυθούν/αναπτυχθούν Case Studies πραγματικών περιπτώσεων Ελληνικών & Διεθνών εταιριών καθώς και θα προσκληθεί ένας σημαντικός αριθμός στελεχών Marketing Ελληνικών επιχειρήσεων. Σκοπός των παραπάνω είναι, αφ’ενός η σύνδεση (και συνεπώς εμπέδωση) της θεωρητικής μάθησης του Marketing με το πραγματικό ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, και αφετέρου, η ανάπτυξη των αναλυτικών, συνθετικών και κριτικών ικανοτήτων των φοιτητών.

    Το μάθημα είναι χωρισμένο στις παρακάτω βασικές ενότητες:

    • Βασικές έννοιες Μάρκετινγκ και καθορισμός "καταναλωτικών αναγκών"
    • Αρχές & Διαφορές Καταναλωτικού & Βιομηχανικού Marketing.
    • Κύρια Σημεία Πολιτικής Marketing (προϊόν, διανομή, προβολή, τιμολόγηση).
    • Συμπεριφορά Καταναλωτή για Τράπεζες και Επιχειρήσεις
    • Στρατηγικές Marketing & Ανταγωνιστική Τοποθέτηση Προϊόντων,
    • Εργαλεία & Μεθοδολογίες Εφαρμογής Στρατηγικών Marketing
    • Ανάπτυξη & Σχεδιασμός Προγραμμάτων Marketing (Marketing Plans)
    • Συστήματα Έρευνας & Πληροφοριών του ΜΚΤ και Στρατηγικές e-marketing
    • Σχεδιασμός Διαφήμισης προϊόντων και υπηρεσιών

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Επισημαίνεται ότι οι υποχρεωτικές (αν υπάρχουν) εργασίες και ασκήσεις που αναθέτονται στους φοιτητές θα πρέπει να παραδίδονται τις ημερομηνίες που καθορίζει ο διδάσκων καθηγητής. Εργασίες και ασκήσεις που παραδίδονται μετά από τις καθορισμένες ημερομηνίες δεν θα λαμβάνονται υπόψη στην τελική βαθμολογία.

    Συμπληρωματικά κατά τη διάρκεια του μαθήματος, θα πραγματοποιούνται Ειδικά Σεμινάρια Πρακτικής Εξάσκησης Μάρκετινγκ στα οποία οι φοιτητές θα συζητούν και αναλύουν συγκεκριμένες Μελέτες Περίπτωσης (Case Studies) και θα επιλύουν Ασκήσεις Μάρκετινγκ.

    Τέλος, κατά την διάρκεια των μαθημάτων θα προσκληθεί ένας σημαντικός αριθμός στελεχών Marketing Ελληνικών επιχειρήσεων έτσι ώστε οι φοιτητές να μπορέσουν να κατανοήσουν το περιβάλλον της Ελληνικής αγοράς, τις ευκαιρίες που εκμεταλλεύονται οι επιχειρήσεις, αλλά και τα προβλήματα και τις απειλές που αντιμετωπίζουν από τον ανταγωνισμό. Επίσης, μέσω αυτών των διαλέξεων από στελέχη επιχειρήσεων, οι φοιτητές θα μπορέσουν να συγκρίνουν την θεωρία που διδάσκονται σ` αυτό το μάθημα με την πράξη στην Ελληνική & Διεθνή Αγορά.

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Το παρακάτω μοντέλο βαθμολογίας θα χρησιμοποιηθεί στο μάθημα:

    • Συμμετοχή στο μάθημα + Παρουσιάσεις Άρθρων (bonus) έως +1 μονάδα.
    • Δημιουργία Marketing Plan (bonus) έως +2 μονάδες
    • Εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου (0-10)

    Σημειώνεται επίσης ότι το μάθημα (εργασίες, ασκήσεις, μελέτες περίπτωσης και εξετάσεις) στηρίζεται στην κατανόηση και εμπέδωση των εννοιών και εφαρμογών που διδάσκονται, και όχι στην άσκοπη απομνημόνευση ορισμών και εννοιών…

    Προτεινόμενα συγγράμματα

     

    Οδηγίες για τις Εργασίες & τα Σεμινάρια Πρακτικής


    Εργασία Άρθρου (1η εργασία)

    Οι φοιτητές σε ομάδες των 5 ατόμων (ανώτατο), θα παρουσιάσουν ένα άρθρο που θα αναφέρεται στο Marketing αποκλειστικά από ένα από τα περιοδικά "JOURNAL OF MARKETING" & "HARVARD BUSINESS REVIEW" (υπάρχουν αμφότερα στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Πειραιώς).

    Κρίσιμες ημερομηνίες:

    • Η επιλογή του άρθρου από τα παραπάνω περιοδικά θα πρέπει να έχει γίνει από τους φοιτητές μέχρι τη Δευτέρα 2/11/2020.
    • Η σύσταση των ομάδων και η έγκριση του άρθρου για την κάθε ομάδα θα πρέπει επίσης να έχει γίνει μέχρι τη Δευτέρα 02/11/2020.
    • Οι παρουσιάσεις των άρθρων από τις ομάδες θα πραγματοποιούνται κάθε ΤΕΤΑΡΤΗ την προγραμματισμένη ώρα του μαθήματος, δηλαδή 16:15 - 18:00, μέχρι και τις 16/12/2020.

    Σημείωση: Την ημέρα της παρουσίασης η κάθε ομάδα θα παραδίδει ένα φάκελο με τα ονόματα των μελών της ομάδας που θα περιέχει:

    • 2 δακτυλογραφημένες σελίδες, όπου θα αναφέρονται συνοπτικά τα κύρια σημεία του άρθρου σε μετάφραση
    • φωτοτυπία του πρωτότυπου άρθρο
    • φωτοτυπία των διαφανειών με το όνομα του κάθε φοιτητή στην διαφάνεια/ες που παρουσίασε καθώς και
    • ένα CD ή USB με το ηλεκτρονικό αρχείο της μετάφρασης της εργασίας και της παρουσίασης.

    TIP: Η εργασία αυτή συνεισφέρει κατά (1) μία βαθμολογική μονάδα (το ανώτατο) στον τελικό βαθμό του μαθήματος. 

     

    Εργασία Marketing Plan (2η εργασία)

    Οι φοιτητές θα πρέπει:

    • να αποθηκεύσουν από το site: http://www.unipi.gr/faculty/yannis/ το υπόδειγμα του Σχεδίου Marketing (Marketing Plan) της εταιρείας TELLAS S.A.
    • να συγκεντρώσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο ή από άλλες πηγές για τον κλάδο της επιχείρησης και για την ίδια την επιχείρηση, για την οποία θα επιλέξουν για να δημιουργήσουν ένα Marketing Plan, βάσει του παραπάνω υποδείγματος.

    Την Τετάρτη 21/10/2020 θα σας παρουσιαστούν οδηγίες παρουσίασης και παραδείγματα διαφόρων Σχεδίων Μάρκετινγκ.

    Μέχρι τις 16/12/2020, θα πρέπει οι φοιτητές να έχουν δηλώσει για έγκριση, την επιχείρηση/κλάδο που έχουν επιλέξει για την εργασία τους (δημιουργία Marketing Plan) σε ομάδες των 5 ατόμων (ανώτατο).

    Οι ομάδες, θα προσκομίσουν, την ημέρα των τελικών εξετάσεων του μαθήματος, δακτυλογραφημένο το Marketing Plan της εταιρείας που έχουν επιλέξει. (Υποχρεωτικά σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, δηλ. σε CD ή USB για έλεγχο αντιγραφών).

    TIP: Η εργασία αυτή συνεισφέρει κατά (2) δύο βαθμολογικές μονάδες (το ανώτατο) στον τελικό βαθμό του μαθήματος. 

    Επομένως, οι δύο παραπάνω εργασίες θα αξιολογούνται και θα συνεισφέρουν κατά 3 βαθμολογικές μονάδες (το ανώτατο) στον τελικό βαθμό του μαθήματος.