Παρουσίαση/Προβολή
Οικονομικά των Ανισοτήτων και της Φτώχειας
(ΟΚΟΑΦ08) - Θεολόγος - Μιχαήλ Χλέτσος
Περιγραφή Μαθήματος
Οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες αποτελούν ένα βασικό θέμα ενασχόλησης τόσο της οικονομικής όσο και της πολιτικής επιστήμης. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε διεύρυνση τόσο των οικονομικών ανισοτήτων και της φτώχειας όσο και την εμφάνιση νέων ανισοτήτων, κυρίως κοινωνικών. Ο τρόπος με τον οποίο το κράτος επηρεάζει τις οικονομικές ανισότητες και τη φτώχεια διαφέρει όχι μόνο μεταξύ αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων χωρών, όσο και μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών. Ο σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να αναδείξει τις νέες οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και τη φτώχεια, να διερευνήσει τους παράγοντες που επηρεάζουν αυτές τις ανισότητες και τη φτώχεια, να αναλύσει τη σχέση μεταξύ οικονομικής μεγέθυνσης και ανισοτήτων και φτώχειας και να ερμηνεύσει τον τρόπο με τον οποίο το κράτος παρεμβαίνει και να μειώσει τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2019
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Οι οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες αποτελούν ένα βασικό θέμα ενασχόλησης τόσο της οικονομικής όσο και της πολιτικής επιστήμης. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε διεύρυνση τόσο των οικονομικών ανισοτήτων και της φτώχειας όσο και την εμφάνιση νέων ανισοτήτων, κυρίως κοινωνικών. Ο τρόπος με τον οποίο το κράτος επηρεάζει τις οικονομικές ανισότητες και τη φτώχεια διαφέρει όχι μόνο μεταξύ αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων χωρών, όσο και μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών. Ο σκοπός αυτού του μαθήματος είναι να αναδείξει τις νέες οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και τη φτώχεια, να διερευνήσει τους παράγοντες που επηρεάζουν αυτές τις ανισότητες και τη φτώχεια, να αναλύσει τη σχέση μεταξύ οικονομικής μεγέθυνσης και ανισοτήτων και φτώχειας και να ερμηνεύσει τον τρόπο με τον οποίο το κράτος παρεμβαίνει και να μειώσει τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
- Ορισμός ανισοτήτων και τρόποι μέτρησής των (Κεφ. 1 : PT1 και Κεφ. 1 & 4: C&C)
- Η θεωρία της διανομής του εισοδήματος (Κεφ. 2 & 7 : C&C και Κεφ. 2 : PT1, Κεφ. 6 :PT2
- Ιστορική εξέλιξη των ανισοτήτων (Κεφ. 2 : PT1, Κεφ. 4 και 5 : PT2, Κεφ. 4 : MB και Κεφ. 3 : C&C)
- Η δομή των ανισοτήτων και προσδιοριστικοί παράγοντες (Κεφ. 2 και 3 : MB, Κεφ. 9 και 10 : PT2, Κεφ.2 και 3 : PT1, Κεφ. 6 : C&C)
- Διαγενεακή κινητικότητα (άρθρα : AST και CHKS)
- Οικονομική ανάπτυξη και ανισότητα (Κεφ. 7 : RD, άρθρα : A&P και P&T)
- Παγκοσμιοποίηση και ανισότητα (Κεφ. 4 : MB και Κεφ. 15 : PT2)
- Δημοσιονομική πολιτική (δαπάνες και φόροι) και ανισότητες (Κεφ. 4 : PT1 και Κεφ. 12 : C&C)
- Ορισμός και μέτρηση της φτώχειας (Κεφ. 8 : RD και Κεφ. 1 : DJ)
- Ιστορική εξέλιξη της φτώχειας (Κεφ. 1 : F-XM)
- Αίτια και επιπτώσεις της φτώχειας (Κεφ. 5 : T&S)
- Πολιτικοί Θεσμοί και αναδιανομή (Κεφ. 4 και 5 : A&G)
- Η ιδεολογία της αναδιανομής (Κεφ. 7 : A&G)
- Αποτελεσματικότητα προγραμμάτων καταπολέμησης της φτώχειας (Κεφ. 2 : DJ)
Μαθησιακοί στόχοι
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να μπορούν να γνωρίζουν και να κατανοούν:
- την έννοια και τον τρόπο μέτρησης των οικονομικών και κοινωνικών ανισοτήτων
- την έννοια και τον τρόπο μέτρησης της φτώχειας
- την ιστορική εξέλιξη των ανισοτήτων και της φτώχειας
- τη δομή των ανισοτήτων και της φτώχειας
- τη σχέση μεταξύ οικονομικών ανισοτήτων και οικονομικής ανάπτυξης
- τη σχέση μεταξύ της παγκοσμιοποίησης και των οικονομικών ανισοτήτων
- τις επιπτώσεις της δημοσιονομικής πολιτικής στις οικονομικές ανισότητες
- τα αίτια και τις οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της φτώχειας
- τη σχέση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού
- τη σχέση των πολιτικών θεσμών με την αναδιανομή εισοδήματος
- την ιδεολογία της αναδιανομής εισοδήματος
- τους τρόπους καταπολέμησης της φτώχειας και την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων για τη φτώχεια
Μέθοδοι αξιολόγησης
Οι φοιτητές μπορούν να επιλέξουν ένα από τους ακόλουθους δύο τύπους αξιολόγησης των γνώσεών τους :
- Δύο πρόοδοι οι οποίες έχουν απαλλακτικό χαρακτήρα. Η πρώτη αναφέρεται στις πρώτες έξι διαλέξεις και η δεύτερη πρόοδος στις επόμενες έξι διαλέξεις. Κάθε πρόοδος βαθμολογείται με το 50% της τελικής βαθμολογίας. Οι πρόοδοι γίνονται εξ αποστάσεως.
- Τελική εξέταση δια ζώσης που βαθμολογείται με το 100% του βαθμού.
- Προαιρετική εργασία όπου το 10% του βαθμού της προστίθεται είτε στο βαθμό των προόδων είτε στο βαθμό της τελικής εξέτασης
Όσοι επιλέξουν τον πρώτο τρόπο αξιολόγησης δεν υποχρεούνται να συμμετάσχουν στην τελική εξέταση. Έχουν όμως δικαίωμα εφόσον επιθυμούν να ακυρώσουν τον συγκεκριμένο τρόπο αξιολόγησής τους και να συμμετάσχουν στην τελική εξέταση για το 100% του βαθμού.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Οι διαλέξεις που γίνονται δια ζώσης θα αναρτώνται στα Έγγραφα του e-class. Οι φοιτητές πρέπει να μελετήσουν τις διαλέξεις που αναρτώνται για τις εξετάσεις
Διδάσκοντες
Χλέτσος Μιχάλης, Καθηγητής
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Milanovic Branko (2016). Παγκόσμια Ανισότητα. Η οικονομική ανισότητα στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
- Piketty Thomas (2007). Η οικονομία των ανισοτήτων, εκδ. Πόλις
- Francois-Xavier Merrien (1996). Αντιμέτωποι με τη φτώχεια. Η Δύση και οι φτωχοί χθες και σήμερα, εκδ. Κατάρτι